-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49395 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

دليل حرمان كافران از استماع و شهود آيات الهي چيست؟
خواندن قرآن همان گونه كه براي پيامبر(ص) حجابها را بر ميداشت، براي عدهاي حجاب است. در اين زمينه خداوند سبحان به پيامبر ميفرمايد: «و اذا قَرائت القران جَعلنا بَينك و بَين الذين لا يُؤمنون بالاخرة حِجاباً مَستوراً» اسراء/45؛ وقتي تو قرآن تلاوت ميكني بين تو و ديگران حجابي است كه تو را نميبينند و خود اين حجاب هم مستور است.

حجاب گاهي مادي و جسماني است، مانند ديوار، سنگ و پرده، كه حجابي است ساتر و محسوس، ولي برخي حجابها معنوي و نامحسوس است، مانند گناه و غفلت كه انسان گنهكار آنها را نميبيند ولي آنها مانع مشاهده جمال حق ميشود، از اين رو اما زين العابدين(ع) در پيشگاه خداوند عرض ميكند: «و انِّك لا تَحتَجب عن خَلقك اِلا أن تحَجبهم الأعمال دونك» (مفاتيح الجنان/دعاي ابو همزه ثمالي). بين انسان و خدا حجابي جز گناه و خود بيني نيست: «وجودك ذنب لايقاس به ذنب» (ملل و نحل/125). افرادي كه گرفتار حجابند از مشاهده معارف غيبي محرومند، از اين رو در قرآن كرين آمده است:«كلاّ اِنهم عَن ربَهم يومئذ لَمحَجوبون» مطففين/15، اين گونه افراد درقيامت از مشادهده جمال حق محرومند، گرچه گرفتار شهود جلال حقند و ميگويند: «ربّنا أبصرنا وسمعنا» سجده/12. چنين گروهي فقط جهنم و شعلههاي آن را ميبينند.

عُرض آن كه حجاب مستور نميگذارد كافران، كلام الهي را اداراك كنند. اين كه عدهاي واقعاً سخن پيامبر راه هنگام تلاوت قرآن نميفهميدند براي اين بود كه شيطان رهزن آنها ميشد: «لأقَعدن لَهم صِراطك السمتقيم» اعراف/16، كمين شيطان در صراط مستقيم است. يعني نه خود، صراط را ميپيمايد و نه اجازه ميدهد تا سالكان كوي حق آن را به آساني طي كنند. تلاوت قرآن و استماع آن از مصاديق بارز راه راستي است كه شيطان در آن كمين كرده است.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.